Gemaakt in 010

Feis Forever
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire
Regie: Olivier S. Garcia
Producent: FunX en NTR
Speelduur: 50 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: IFFR 2025
Tijdens de jaarwisseling filmt Feis trots het vuurwerk vanuit zijn nieuwe appartement met uitzicht op Rotterdam. Als hij later op pad gaat en met zijn vrienden in een bar belandt, ontstaat daar ruzie tussen andere bezoekers. Wanneer iedereen naar buiten wordt gestuurd, wordt Feis slachtoffer van vuurwapengeweld.

Bubbling Baby
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Sharine Rijsenburg
Producent: mint2
Speelduur: 19 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: website producent
Bubbling is een van de meest bezielde uitingen van het Caribisch-Nederlandse cultureel erfgoed. De opzwepende en uiterst dansbare muziek symboliseert vrijheid, kracht en eigenaarschap van de diaspora. Deze documentaire viert de legendarische geschiedenis van bubbling door terug te gaan naar de historische en culturele roots van de clubmuziek en tegelijkertijd de hedendaagse scene te verkennen, waar grenzen voortdurend verlegd worden. Door vooral vrouwen aan het woord te laten, brengt filmmaker Sharine Rijsenburg een vrolijke en feministische ode aan de bubblingscene, de perfecte belichaming van een geëmancipeerde manier van leven.

Boxing Against the Binary
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Esmée van Loon
Producent:Esmée van Loon
Speelduur: 17 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: website producent
In de korte documentaire Boxing Against the Binaryneemt filmmaker Esmée van Loon ons mee naar een bijzondere sportschool in Rotterdam. Queer Gym is een plek gericht op niet normatieve lichamen om te sporten, community te bouwen en zowel mentaal als fysiek in beweging te zijn. De film volgt Romy, de gedreven oprichter, die zijn motivatie deelt voor het creëren van een veilige en inclusieve ruimte. Door intieme gesprekken met Romy, leden en trainers, wordt duidelijk hoe de gym hen helpt om plezier en vertrouwen in bewegen terug te vinden. De verhalen van de leden onderstrepen het belang van een plek waar zij zichzelf kunnen zijn, steun ervaren, en hun eigen kracht ontdekken. Deze film viert de kracht van gemeenschap en zelfexpressie binnen Queer Gym Rotterdam, en laat zien waarom zo’n plek onmisbaar is voor de queer gemeenschap.

Neverland
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Luuk Sieben
Producent: L7 Productions
Speelduur: 18 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: IFFR 2025
Het is meer dan de adrenalinekick. Luuk Siebens Neverland toont de Nederlandse motorcrosscultuur als een manier van leven, een nicheactiviteit die voor een gemeenschapsgevoel zorgt onder crossers. Deze korte documentaire duikt halsoverkop in de snelle motorscene en laat zien wat deze motorcrossers ertoe beweegt steeds opnieuw risico’s te nemen en hun grenzen te verleggen.

Euclidean Man
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: experimenteel kort
Regie: Sebastian Pappalardo
Producent: eerie media
Speelduur: 27 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: trailer
In Euclidean Man ontsluit de stem van Marshall McLuhan een wereld waarin de mens door de electronic age beweegt en technologische ontwikkelingen voor een nieuwe stap in de menselijke evolutie zorgen. Deze cybercollage van geluids- en beeldfragmenten hypnotiseert de kijker met ritmisch knip- en plakwerk.

Gaze is a Bridge
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Katarina Zdjelar
Producent: Katarina Zdjelar
Speelduur: 22 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: website producent
Geïnspireerd door het schilderij Zelfportret met een geweer (1912) van Nasta Rojc, construeert Katarina Zdjelar een meditatief stukje film dat heden en verleden op filmische wijze met elkaar verbindt. Over elkaar geschoven opnamen van twee vrouwen in hun huiselijke omgeving brengen een tijdelijke verbinding tot stand tussen Nasta Rojc en de hedendaagse fotografe en videokunstenares Ana Opalić. Deze film laat hen naast elkaar bestaan, in elkaars leven kijken en door hun respectieve blikken een ruimte creëren die autobiografieën en hun betekenis in vraag stelt.

Nu woon ik hier
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Hannah Kersten
Producent: Hannah Kersten
Speelduur: 9 minuten
Bijzonderheden: De film is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: website producent
Nu Woon Ik Hier is een absurdistische installatie die terugkijkt op het wonen in de Rotterdamse wijk Crooswijk. Het gaat over de beleving van een tijdelijke bewoner in een deel van de stad dat snel verandert. De installatie bestaat uit een video van zes minuten die op de achterkant van een poppenhuis wordt geprojecteerd. Daarna volgt een lichte animatie in het poppenhuis, begeleid door een muziekstuk. Het bestaat uit drie delen: ‘Aankomen’, ‘Vertrekken’ en ‘Verblijven’.

’t Eethuisje van Delfshaven
Releasedatum: 31 januari 2025 (NL)
Type: documentaire kort
Regie: Anna Roza Hess, Sam Brinkman
Producent: Anna Roza Hess, Sam Brinkman
Speelduur: 20 minuten
Bijzonderheden: Deze studentenfilm is in première gegaan op het International film Festival Rotterdam 2025 als onderdeel van het RTM programma.
Website: IFFR 2025
In ‘t Eethuisje van Delfshaven eten kenners al bijna 27 jaar klassiekers uit de Nederlandse keuken. Martin en Bea zijn van het ‘niet lullen, maar poetsen’, maar er zit een fysieke houdbaarheidsdatum op hun arbeidsethos. Voor de vaste klantenkring dient ‘t Eethuisje als tweede huiskamer, en een nieuwe generatie staat in de rij: toeristen van over heel de wereld willen de befaamde prakkies dolgraag uitproberen. Begrijpelijk, want deze Rotterdamse keuken smaakt naar meer.